Prechod na navigáciu Hlavné menu Prechod na navigáciu vodorovná
Beja n.o. - bezpečná jazda, fyziologické možnosti vodiča, testovanie

Aquaplaning


Mokrá vozovka znížuje adhézny odpor pneumatika – vozovka.  V prípade, že zostáva na vozovke súvislá vrstva vody začína efekt aquaplaningu.


Cieľom valenia kolesa po vozovke je aby zostala pneumatika neustále v styku s vozovkou, čo v prípade aquaplaningu nie je zabezpečené. Na dosiahnutie neustáleho styku pneumatiky s vozovkou musí vzorka pneumatiky vytlačiť všetku vodu zo svojej stopy. 


    Efekt aquaplaningu sa vytvára nasledovne:
Najskôr sa drážky vo vzorke pneumatiky naplňujú a následne ju odvádzajú do strán a za pneumatiku. Ak už pneumatika nestačí vodu odvádzať dostatočne rýchlo, začne sa pod pneumatikou vytvárať vodný klin, ktorý zmenšuje plochu styku pneumatiky s vozovkou. Ak zvyšujeme rýchlosť, vodný klin úplne oddelí pneumatiku od vozovky. Čím nastane efekt, že sila súdržnosti je závislá na len na viskozite vody, čo je veľmi málo. Súčiniteľ súdržnosti vody (miv) je v rozmedzí 0,01 až 0,001.


Pre porovnanie uvediem aj súčinitele súdržnosti (miv) bežných povrchov vozovky.


Suchý betón – 1, Suchý asfalt – 0,9. Poznámka: Z meraní vyplynulo, že u asfaltu je koeficient 0,9 orientačný – v závislosti na kvalite asfaltu.


Vznik aquaplaningu závisí na:
- hrúbke vodnej vrstvy,
- rýchlosti jazdy,
- konštrukčnom riešení vzorky pneumatiky,
- výške profilu behúňu (hĺbka dezénu),
- štruktúre podložky.


Rozhodujúci vplyv na vznik aquaplaningu má rýchlosť jazdy a opotrebenie behúňa – hĺbka dezénu.

Pre celkovú orientáciu uvádzame aj diagram vzniku aquaplaningu v závislosti na rýchlosti.

Závislosť hĺbky dezénu na výške vody

Z uvedeného grafu je jasne vidieť že behúň s hĺbkou dezénu 0 mm neodvádza žiadnu vodu a vodný klín pod pneumatikou vzniká už pod rýchlosťou 40 km/hod. Na rozdiel od hĺbky dezénu 4 mm vzniká vodný klin pri rýchlosti okolo 120 km/hod.


Je nutné si uvedomiť, že na cestách sa nedosahuje rovnaká výška vody preto je potrebné posúdiť konkrétnu vozovku po ktorej momentálne jazdíme. Z praxe snáď všetci vodiči vedia, že z 1 mm je odrazu kaluž na ceste o výške vody aj 20 mm. A už sa nedá ubrzdiť ani spomaliť. Ostáva nám len šlápnuť na spojku a volant držať v smere jazdy pred vodnou kalužou.


Z uvedeného vyplýva, že
je nutné venovať pozornosť výške dezénu na pneumatikách. Znížiť rýchlosť na polovicu ako ukazuje graf z dôvodu rozdielnosti výšok vody v kalužiach.

Ešte pokladáme za nutné podať jednu informáciu súvisiacu s dažďom a s tým súvisiace adhézne schopnosti pneumatík.

 Aquaplaning - vplyv pneumatík

 Z grafu je zrejmé, že najviac dochádza k poklesu adhézie na začiatku dažďa. Vtedy sa vytvára blato z nečistôt. Po určitej dobe sa zmyje a súčiniteľ adhézie sa zvyšuje.

 

 

Poučenie z grafu:
Na začiatku dažďa znížiť rýchlosť viac ako v samotnom daždi.

 

 Ako praktický dôsledok Aqaplaningu uvádzame jednu zo skutočných DN.


Jedná sa o úsek ktorým vodič havarovaného vozidla Opel Astra šiel viackrát. V danom čase prestával dážď, keď uvedený úsek prechádzal obvyklou rýchlosťou ako pri predchádzajúcich jazdách. Podľa výpovede vodiča sa vozidlo náhle strhlo doprava mimo cesty a narazilo do stromu. Potom ho s vozidlom vymrštilo naspäť na cestu, kde zostal stáť. Poloha posledného pohybu dokumentuje fotografia.

 

 

 Opel DN

 

   Dôvod uvedenej dopravnej nehody:
Patrí do kategórie aquaplaningu. Uvedená dopravná nehoda je jasný úkaz zníženia súčiniteľa adhézie mi(v) na približne 0,5. Klesnutie súčiniteľa adhézie z 0,8 na 0,5 (viz. graf) spôsobilo, že vozidlo si neudržalo smer i keď sa vodič snažil zmeniť smer jazdy tak aby udržal vozidlo na ceste. Vozidlo pokračovalo mimo cesty. Narazilo pravou stranou do stromu, nastala rotácia a následné odhodenie vozidla naspäť na cestu. Konečný výsledok vozidla vidíte na obrázku. Rýchlomer sa zastavil na rýchlosti 80 km / hod.
Rozhodujúci však je stav vodiča.
Vodič utrpel mierny šok a slabé narazenie ľavého členku.
Nerád, ale musím upozorniť na fakt, ktorý uvádzajú doktori. Človeku pri priamom náraze v rýchlosti 80 km / hod. sa začínajú trhať vnútorné orgány. (skladáme sa v prevažnej miere z vody – všetci vieme, že voda je nestlačiteľná).
Otázka znie prečo vodič vyšiel z vozidla bez zranenia?
Časť energie priameho nárazu pohltila deformácia karosérie, ktorá predstavuje náraz pri rýchlosti približne 20 km / hod. Zbytok energie bol spotrebovaný na rotáciu a šmyk vozidla pri rotácii. Jeden z rozhodujúcich momentov bol aj fakt, že sa vodič protiidúceho vozidla stihol uhnúť vpravo tak ako je vidieť časť stopy. Vodič teda zabránil čelnému nárazu.
Poučenie:
Skutočne kalkulovať pri jazde v daždi s tým, že sa nám znižuje súčiniteľ adhézie podľa grafu. Aj uvedená DN ukazuje na nutnosť znížiť rýchlosť a rešpektovať fyzikálne zákonitosti!!! Uvedená DN nám dáva jasné poučenie o ne ovládateľnosti vozidla v daždi pri bežných rýchlostiach na suchej ceste.
Presné miesto DN si môžete pozrieť na priloženej mape.

 

 

 

 


 

DN Opel Astra


Zobraziť DN Opel Astra na väčšej mape

webygroup

Otestujte sa programom FILIP

Otestujte svoju pozornosť a reakčný čas, programom FILIP. Ide aj o vaše zdravie na cestách. Objednajte si ho už dnes.

dnes je: 21.11.2017

meniny má: Elvíra

podrobný kalendár


165076

Úvodná stránka