Prechod na navigáciu Hlavné menu Prechod na navigáciu vodorovná
Beja n.o. - bezpečná jazda, fyziologické možnosti vodiča, testovanie

Osvetlenie

 

 

Vo vodičskej praxi sa stretávame s výrazmi

Vidieť – Byť videný

Tieto pojmy sa požívajú v zmysle osvetlenia vozidiel počas jazdy. Byť osvetlený (svietiť) počas jazdy je veľmi dôležité z dôvodu, že ľudské oko podstatne zreteľnejšie a hlavne skôr vníma kontrast.   Skôr – z pohľadu bezpečnej jazdy znamená skôr zaregistrovať prekážku, čím získame podstatne väčšiu vzdialenosť na brzdenie a následné zabránenie kolízie.Uvedenú skutočnosť sme skúmali za pomoci navrhnutého prístroja neziskovou organizáciou Beja, ktorý pre nás vyrobila firma SonSat, s.ro. Uvedený prístroj sme nazvali Svetelná signalizácia prekážky (SSP). Za pomoci SSP sme vykonali meranie a zistili sme veľký rozdiel pri požití SSP a bez použitia SSP. Rozdiel zaregistrovania prekážky je v rozmedzí 80 až 120 metrov v prospech vodiča s použitím SSP. Skoršia registrácia prvého osvitu je závislá tiež na použitých svetlách v prichádzajúcom vozidle. Pre nás ako vodičov to znamená, že sme schopný zastaviť vozidlo v rýchlosti 120 až 150 km/hod.  Musíme však kalkulovať, že bez použitia SSP rozoznáme prekážku na vzdialenosť cca 60 až 65 metrov, čo pre nás ako vodičov znamená, že bezpečná jazda za mokra je 50 až 70 km/hod.

Uvedené je možné dokumentovať na grafickom vyjadrení svietivosti vozidiel.

 

Svietivosť vozidiel


Rozhľad
– Osvetlená vzdialenosť kedy je schopné ľudské oko rozpoznať prekážku a následne vodič motorového vozidla zareagovať.
Dohľad – osvetlená vzdialenosť pri ktorej ľudské oko nie je schopné rozpoznať prekážku a z toho dôvodu nemôže vodič reagovať na prekážku. Svetelná signalizácia prekážky však túto vzdialenosť rozpozná a oznámi vodičovi prekážku.

 

Pre lepšiu orientáciu je možné činnosť SSP v skrátenej forme popísať nasledovne:


Vozidlo odstavené na ceste z akýchkoľvek príčin, napr. vada na vozidle návšteva u známych v neosvetlenej uličke, vykladanie tovaru ap. Ak chceme mať istotu zabránenia kolízie, zapneme v odstavenom vozidle SSP. Zariadenie SSP automaticky zopne výstražné osvetlenie vozidla pri dopadnutí prvého svetla na odstavený automobil. Význam SSP dokumentuje graf svietivosti čo pre vodiča prichádzajúceho vozidla znamená zbadanie prekážky o spomínaných 80 až 120 metrov.


Pri testoch SSP sme uvedené skutočnosti aj zdokumentovali - niektoré obrázky pre ilustráciu uvádzame v dvoch základných variantách:
 

1. Situácia bez použitia SSP

Skúšky SSP sme vykonávali aj za sťažených poveternostných podmienok, tieto obrázky boli robené za dažďa. Uvedená situácia dokumentuje stav, kedy sme sa pomaly približovali s vozidlom k prekážke - odstavené neosvetlené vozidlo s namontovaným SSP. V momente keď zoplo SSP svetlá na odstavenom vozidle, sme zastavili a cúvli 20 centimetrov, aby sa svetlá na odstavenom vozidle vypli. Potom sme fotili a merali vzdialenosti – uvedené sme opakovali viac krát.

2. Situácia s použitím SSP


Uvedená situácia dokumentuje stav, kedy sme sa znovu pomaly približovali s vozidlom k prekážke - odstavené neosvetlené vozidlo s namontovaným SSP. Približovanie sme robili do momentu keď SSP zoplo svetlá na vozidle ku ktorému sme sa približovali. Potom sme znovu fotili a merali vzdialenosti – uvedené sme opakovali niekoľko krát.


 


 

webygroup

Otestujte sa programom FILIP

Otestujte svoju pozornosť a reakčný čas, programom FILIP. Ide aj o vaše zdravie na cestách. Objednajte si ho už dnes.

dnes je: 21.11.2017

meniny má: Elvíra

podrobný kalendár


165081

Úvodná stránka