Prechod na navigáciu Hlavné menu Prechod na navigáciu vodorovná
Beja n.o. - bezpečná jazda, fyziologické možnosti vodiča, testovanie

Predchádzanie

Predchádzanie

Samotné predchádzanie je možné rozdeliť do troch etáp:
Etapa 1
V tejto etape je nutné aby sa vodič vozidla 2 presvedčil o prítomnosti vozidiel za sebou a vedľa seba (pozor na mŕtvy uhol – bližšie popísané v časti „Mŕtvy uhol“ ). Následne sa presvedčiť o prichádzajúcich vozidlách v protismere a o vzdialenosti na ktorú bezpečne vidíme. Vozidlom vybočovať na ľavú stranu len na najnutnejšiu bočnú vzdialenosť ! Zároveň dodržiavať bezpečnú vzdialenosť „Bv1“ od vozidla pred vami. Je možné ju zrušiť v momente keď máte istotu, že budete môcť vykonať predchádzanie. Bezpečnú vzdialenosť pri rôznych rýchlostiach je možné si vyskúšať s programom FILIP.
Etapa 2
V tejto etape je nutné kalkulovať s potrebnou dráhou na predbiehanie, ktorá nie je malá a je závislá od rýchlosti vozidla 2 a 1. Dráhu potrebnú na predbiehanie je možné si pozrieť na vyhodnotení videa – „Rizikové predchádzanie“.
Etapa 3
Aby vodič vozidla 2 neobmedzil vodiča vozidla 1, smie sa pred neho zaraďovať v bezpečnej vzdialenosti Bv2. Zároveň musí vodič vozidla 2 dodržať bezpečnú vzdialenosť Bv3, za vozidlom pred sebou. A v tomto momente to je o ohľaduplnosti vodiča vozidla 1 a tiež o dodržaní zákona o cestnej premávke. Z uvedeného dôvodu uvádzame aj výpis zákona.


Blokové schéma predchádzania:

 Bloková schéma predchádzania

     Popis videa - Reálny príklad predchádzania 

Príklad predchádzania - klikni TU


     Video - Rizikové predchádzanie

 MrGreatDriver VIDEO nájdete TU

 

     Popis k videu Rizikové predchádzanie

Tento popis si môžete prečítať pri pozeraní videa aj po kliknutí na : "Zobraziť komentáre, ..." 

Etapa 1

V 50 sekunde už bolo vidieť do protismeru. V tejto etape je možné hodnotiť dobré vodičské skúsenosti preto, že sa ani nesnažil zisťovať stav v protismere v pravotočivej zákrute keď šiel naviac za nákladným vozidlom. Z videa je zrejmé, že sa mu to vyplatilo pretože práve v pravotočivej zákrute šlo v protismere vozidlo. Tu nastal moment pred ktorým v úvodnom texte zdôrazňujem „Vozidlom vybočovať na ľavú stranu len na najnutnejšiu bočnú vzdialenosť ! „ .
Vodič s kamerou začal predchádzanie pri rýchlosti 56 km/hod. Do skončenia prvej etapy ubehol za dve sekundy približne 33 m. Z rýchlosti a času tejto etapy je zrejmé, že vodič si vytvoril dostatočnú bezpečnú vzdialenosť Bv1.


Etapa 2

Trvala 6 sekúnd a za tento čas ubehol vodič s kamerou cca 190 m. To je pomerne dlhá dráha a pritom mal vodič s kamerou pomerne krátky čas predbiehania. Vzhľadom k rýchlosti predchádzania a rýchlosti predchádzaných vozidiel mal vodič dostatočnú rezervu na zrýchlenie.

 

Etapa 3

Túto etapu zvládol vodič za 2 sekundy, pričom ubehol dráhu cca 40 m. Z videa nie je vidieť či bola dodržaná bezpečné vzdialenosť Bv2 . Bv3 bez výpočtu sa javí v minimálnej možnej hranici ako prípustná.

Autor
Ing. Róbert Ďurík
Mgr. Bc. Karol Kollár
www.infopres.sk

 

Výpis zo zákona:
§ 15 Predchádzanie
(1) Predchádza sa vľavo. Vpravo sa predchádza vozidlo, ktoré mení smer jazdy vľavo a ak už nie je pochybnosť o ďalšom smere jeho jazdy. Pri jazde v pripájacom jazdnom pruhu alebo v odbočovacom jazdnom pruhu sa smie vpravo predchádzať aj vozidlo idúce v priebežnom jazdnom pruhu.
(2) Vodič, ktorý pri predchádzaní vybočuje zo smeru svojej jazdy, je povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy, pričom nesmie ohroziť vodičov jazdiacich za ním.
(3) Vodič nesmie pri predchádzaní ohroziť ani obmedziť vodiča vozidla, pred ktoré sa po predídení zaraďuje; pritom je povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy. Pri predchádzaní musí zachovávať dostatočný bočný odstup od predchádzaného vozidla.
(4) Vodič predchádzaného vozidla nesmie zvyšovať rýchlosť jazdy ani inak brániť predchádzaniu.
(5) Vodič nesmie predchádzať,
a) ak nemá pred sebou rozhľad na takú vzdialenosť, ktorá je potrebná na bezpečné predchádzanie,
b) ak by sa nemohol bezpečne zaradiť pred vozidlo alebo pred vozidlá, ktoré chce predísť,
c) ak by ohrozil alebo obmedzil vodiča jazdiaceho v protismere, alebo ohrozil iného účastníka cestnej premávky,
d) ak vodič pred ním idúceho vozidla dáva znamenie o zmene smeru jazdy vľavo a ak ho nemožno predísť vpravo podľa odseku 1, prípadne ak ho nemožno predísť v ďalšom voľnom jazdnom pruhu vyznačenom na vozovke v tom istom smere jazdy,
e) cez pripájací alebo odbočovací jazdný pruh; to neplatí pre prípad uvedený v odseku 1,
f) po krajnici; to neplatí pri predchádzaní vpravo podľa odseku 1, pritom nesmie ohroziť ani obmedziť chodca idúceho po krajnici a cyklistu alebo vodiča malého motocykla jazdiaceho po krajnici,
g) pri jazde cez križovatku a v takej vzdialenosti pred križovatkou, ktorá nie je dostatočná na bezpečné dokončenie predchádzania pred úrovňou križovatky; to neplatí pri predchádzaní motocykla bez postranného vozíka alebo nemotorového vozidla,
h) pri jazde cez železničné priecestie,
i) ak by pri predchádzaní svojou výrazne nižšou rýchlosťou obmedzil za ním idúce vozidlo, ktoré začalo úkon predchádzania skôr.


 

webygroup

Otestujte sa programom FILIP

Otestujte svoju pozornosť a reakčný čas, programom FILIP. Ide aj o vaše zdravie na cestách. Objednajte si ho už dnes.

dnes je: 21.11.2017

meniny má: Elvíra

podrobný kalendár


165092

Úvodná stránka